Sunday 5 February 2012

Mukadimah - Terjemahan Surah Yaasin

Assalamualaikum n slmt mlm...
arini sy terasa nk menulis ttg terjemahan ayt2 dari slh 1 surah y ada dlm al quran iaitu surah yaasin. selalunya kita akn mbca surah yaasin setiap hari khamis mlm jumaat sbg 1 amalan utk mdekatkn lg diri kta dgn Allah. selaen tu jgk, surah yaasin ni sudah mjadi kebiasaan utk kta bc or kta dengar org bc bl ada kematian n y sewaktu dgnnya..

selalu bl ada org bc surah yaasin pd si mati, kita akn aggp bacaan tu sbg 1 sedekah pd si arwah mgkin utk ketenangannya di alam barzakh kelak. tp..prnhkn kita ambik tau ttg makna sbnr y terselindung d sblk bacaannya y kta lagukan dlm bhsa arab tu? or prnh x kita terfikir apa y kita bacakan n sedekahkan pd si mati tu melalui surah yaasin y mgkin kita sndiri xtau n xphm mknanya sbb kita sndiri hny tau bc dalam bhsa arab n xprnh nk teliti mksudnya? lalu, ape y trkndung dlm surah yaasin ni manfaatnya utk siapa? si mati, org y msh hidup or kdua2nya sekali?

mtk mf kalo sy tersalah ckp, sy ni pn manusia biasa y pny kkrgn. sy cm sk bfikir secara logik sblm sy bersetuju mengikut or melaksanakan sesuatu. ini brsesuaian sprtimana firman Allah dlm al quran..surah Al Israa' ayt 36 y bmksud,

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya."

sesuatu ttg diri sy y perlu korg tau, sy sgt la sk mndalami ilmu agama sjak kecik lg. tp minat ni brtmbh bl sy makin dewasa n slh 1 sbbnya didorong oleh krn sy tdk bpeluang mndalaminya d sekolah agama sptimana kakak2 sy dl. jd sy mengambil inisiatif utk mdalaminya d mana2 tmpt or dr mana2 sumber y blh sy dptkn n pelajari ttg ilmu agama..

Blog ini sy gunakan utk tujuan berkongsi ilmu n pengetahuan y ada..xterlintas lgsg d fikiran utk bgga diri or mengaku diri ni bagus. skdr peringatan n pengajaran utk diri sndiri n org laen jgk sprtimana firman Allah dlm surah Ali Imran ayat 7 y mksdnya,

Dialah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat yang muhkamaat itulah pokok-pokok isi Al Qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat.

Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyabihaat untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah.

Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata, "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihaat, semuanya itu dari sisi tuhan kami."

Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.


Ayat muhkamaat ialah ayat-ayat yang terang dan tegas maksudnya, dapat difahami dengan mudah.

Ayat mutasyabihaat pula ialah ayat-ayat yang mengandungi beberapa pengertian dan tidak dapat ditentukan erti mana yang dimaksudkannya kecuali sesudah diselidiki secara mendalam.

ATAU

Ayat ayat yang pengertiannya hanya Allah yang mengetahui seperti ayat-ayat yang berhubungan dengan yang ghaib-ghaib misalnya ayat-ayat mengenai hari kiamat, syurga, neraka dan lain2.

Wallahualam...

No comments: