Thursday 21 February 2013

Salah ke..

Salam..

Pernah tak korang berada dalam situasi yang serba salah? Rasa bersalah atau rasa diri dipersalahkan? Mungkin ssh nak lari dari berlakunya hal2 camni kan.. Tp utk mgharungi semua tu mmg sedikit sebanyak kita akan rasa hilang semangat, asyik nak merungut dan mengeluh, marah, tak puas hati, geram dan macam2 lagi perasaan y bercampur aduk..

Bila kita jd baik, ikut semua peraturan, buat semua benda y disuruh, kita akn dianggap skema, terlalu lurus, mudah dibuli dan dipergunakan oleh orang lain. Tp bila kita jd sdkit jht dgn tdk mematuhi peraturan, buat perkara y kita je rasakan ianya betul, blh jd mengundang rasa tdk puas hati dr org lain, pemikiran y negatif dari org sekeliling biarpun niat dan tujuan kita baik dan ats dasar perikemanusiaan dan pertimbangan y sesuai mengikut keadaan tertentu.

Jadi ketua mungkin mudah..blh mengarah org bwhn sesuka hati. Buat itu ini, buat mcm ni mcm tu. Tp kalo btol peraturan y ditetapkan, adil dan tidak pilih kasih, serta bertimbangrasa, tentulah pekerja tiada mslh utk menerima segala arahan y diberikan. Tp bagaimana pula kalo hny tahu mengarahkan pekerja utk buat mcm2 bnd, tp diri sendiri tdk sepenuhnya bertanggungjwb atas apa y bakal berlaku kesan daripada arahan y kurang tepat dan kurang bijak, jgk tdk kena pd masa dan keadaannya?

Bukan mempertikaikan, tp kita ni sbg manusia sbnrnya sm saja. Y berbeza mgkin tgjwb dan peranan kita, cara bekerja, pemikiran... Bl kita berada d atas, kena jgk tgk d bwh walaupun sekali sekala. Krn y d atas takkan selamanya berada d atas. Bgitu jg sebaliknya, y d bwh takkan selamanya hny d bwh. Mgkin sampai satu masa, mereka pula y berada d atas manakala y d atas berada pula d bwh..

Bercakap dari sudut y lain, mgkin org d atas mmg slalu tgk org d bwh. Ada jgk y brhbg secara rapat. Tp pastinya apa y biasa berlaku, adalah diskriminasi atau pilih kasih. Kdg2 bkn ats sbb y bagus, tp atas sbb pandai ambil hati, kaki bodek, kipas dan mcm2 lg istilah y digunakan kpd org2 y tahu dan pandai ambil kesempatan dan peluang. Ini la y menambahkan lg jurang dan ketidakpuasan hati kpd y tertindas sama ada sedar atau tidak.

Orang kata, luka y dibiarkan lama2 akn jd parah. Jika dirawat sekalipun mgkin akn meninggalkan kesan dan parut. Begitu jg la hati manusia. Bukan tdk mahu berfikiran positif, tapi penyeksaan jiwa raga secara berterusan mengundang kpd pemulihan y lambat dan mungkin tdk dapat dibetulkan lagi. Perasaan kurang senang y dipendam, membuatkan ianya lebih mendalam dirasakan setiap hari. Makin membara dan memberontak selama mana ianya tdk dibetulkan. Tdk mustahil suatu  masa ianya akan meletus dan meletup seperti gunung berapi y memuntahkan laharnya y sgt panas dan mbhayakan.

Kesabaran kita sentiasa ada hadnya. Sama ada kita y berusaha bertahan atau pun ditahan. Biar apapun y berlaku, dunia ini tdk senantiasa menjanjikan keadilan dan kebahagiaan dlm hidup. Terpulang kpd kita utk mencorakkan perjalanan hidup kita, mengikut arah dan hala tuju y baik atau buruk. Kita brtgjwb ats diri sendiri, tp jk kita sbg ketua, bersedialah menanggung dan brtgjwb atas sgala perbuatan kita dan org bwhn kita.

Kebiasaannya jika gagal sesebuah organisasi (sama ada keseluruhan atau sebahagian), y dipertanggungjwbkan seharusnya adalah ketua, bkn org bwhn semata. Krn ketua la y mgerakkan ank buah, membentuk peribadi pekerja. Pekerja tdk patut dipersalahkan kecuali ats kecuaian dan kesalahan sendiri. Jgn hny menyalahkan pekerja krn mereka sudah berusaha melakukan sepertimana y diarahkan sebaik mungkin tp msh atau tdk selalunya berjaya memenuhi kehendak ketua...

No comments: